Lucía Egaña Rojas holds a Ph.D. in Audiovisual Communication and also has studied Art, Aesthetics, and Creative Documentary. As an artist, she works on projects that problematize the construction of social imaginaries and the sources of hegemonic knowledge. Her interests span feminisms, methodologies, technology, North-South power relations, colonial and migratory processes, extractivism, and error. Her projects materialize in artistic production, writing, research, pedagogy, and self-institutional practices. Her educational practice walks between academic spaces and pedagogies in informal learning contexts. She has been a teacher and member of the academic direction of the Independent Studies Program (PEI) of the Museum of Contemporary Art of Barcelona (MACBA); a member of the Faculty of Fine Arts of the Universidad de Barcelona; guest professor in the M.A. in Gender Studies at the Universidad de Chile and at in the MUECA M.A. (UMH); and also participates in the FIC research group (Fractalities and Critical Research) at the Universidad Autónoma de Barcelona. She organized the Post-Pornography Festival Muestra Marrana and in 2011 made the documentary Mi sexualidad es una creación artística. Currently, she co-directs the Institute of Porn Studies. In her writing, she explores different formats, from fiction to essay, through poetic prose, manifesto, and academic text. She is co-author of Enciclopedia del amor en los tiempos del porno [A Love Encyclopedia in the Times of Porn] (Cuarto Propio, 2014; Trío Editorial, 2020), along with Josefa Ruiz-Tagle; and author of Atrincheradas en la carne. Lecturas en torno a las prácticas postpornográficas [Entrenched in the Flesh. Readings on Postpornographic Practices (Bellaterra, 2018). She co-edited Acá soy la que se fue (Tictac Ediciones, 2019) along with Caroline Betemps and, along with Paulina Varas, Una cartografía extraña (Metales Pesados, 2021). She is currently completing the projects “Subnormal Methodologies” and “Decentering the gaze to broaden the vision.” She participates in the M.A.M.I Museum, in the Centro de Estudios de la Naturaleza Extractiva (CENEx), in the Real Archivo Sudaca, and in the Pluriversidad Nómada, the latter promoted together with Chimera Rosa.


-------------------------------------------------

Lucía Egaña Rojas es Doctora en Comunicación Audiovisual y también tiene estudios en Arte, Estética y Documental Creativo. Como artista, trabaja en proyectos que problematizan la construcción de imaginarios sociales y las fuentes del saber hegemónico. Sus intereses abarcan feminismos, metodologías, tecnología, relaciones de poder Norte-Sur, procesos coloniales y migratorios, extractivismo y el error. Sus proyectos se materializan en producción artística, escritura, investigación, pedagogía y prácticas auto-institucionales.

Su práctica educativa transita entre espacios académicos y pedagogías en contextos informales de aprendizaje. Ha sido docente y parte de la dirección académica del Programa de Estudios Independientes (PEI) del Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA); profesora asociada en la Facultad de Bellas Artes de la Universidad de Barcelona; profesora invitada en la Maestría en Estudios de Género de la Universidad de Chile y en la Maestría MUECA (UMH); y también participa en el grupo de investigación FIC (Fractalidades e Investigación Crítica) de la Universidad Autónoma de Barcelona. Organizó el Festival Post-Pornografía Muestra Marrana y en 2011 realizó el documental Mi sexualidad es una creación artística. Actualmente es co directora del Instituto de Estudios del Porno. En su escritura explora diferentes formatos, desde la ficción hasta el ensayo, pasando por la prosa poética, el manifiesto y el texto académico. Es coautora, junto a Josefa Ruiz-Tagle, de Enciclopedia del amor en los tiempos del porno (Cuarto Propio, 2014; Trío Editorial, 2020) y autora de Atrincheradas en la carne. Lecturas en torno a las prácticas postpornográficas (Bellaterra, 2018). Coeditó Acá soy la que se fue (Tictac Ediciones, 2019) junto a Caroline Betemps y, junto a Paulina Varas, Una cartografía extraña (Metales Pesados, 2021). Actualmente se encuentra completando los proyectos “Metodologías subnormales” y “Descentrando la mirada para ampliar la visión”. Participa en la Musea M.A.M.I, en el Centro de Estudios de la Naturaleza Extractiva (CENEx) y en Pluriversidad Nómada, proyecto impulsado junto a Chimera Rosa.

Programming